• Gittan Jönsson, Conversation Pieces. Foto: Jean-Baptiste Béranger
    Gittan Jönsson, Conversation Pieces. Foto: Jean-Baptiste Béranger
9 mars 2016–19 juni 2016

Gittan Jönsson

Parallella linjer

Gittan Jönssons konstnärskap spänner över drygt sex decennier. Med återkommande teman kring maktstrukturer och sociala relationer ter sig hennes verk lika egensinniga och starka som brännande dagsaktuella. Hon är en konstnär som berör, som vågar vara politisk och personlig och låta stora skeenden löpa parallellt med små. Ingenting är för enkelt för att ha betydelse. Utställningen är den första större retrospektiva presentationen av Gittan Jönssons verk och kulminerar med den nya filmen Parallella Linjer där hon är på spaning efter spåren av den feministiska rörelsen i Stockholm och Berlin och frågar sig: vad blev av alla ansträngningar och aktioner?

Gittan Jönsson, utställningsvy/Exhibition view. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Gittan Jönsson, utställningsvy. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Gittan Jönsson, Historieboken, Tecknad film, 1975. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Gittan Jönsson, Skivomslag och affischer. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Gittan Jönsson, Song of Tahrir Square, 2012 Gittan Jönsson, Tyst minut 1986/till minne av Olof Palme. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Gittan Jönsson (f. 1948) utbildade sig vid Konstfack i Stockholm 1967–1972 och debuterade 1978 på Galleri Händer i Stockholm och Malmö. Hennes verk har visats på flertalet utställningar i Sverige b.la. Galleri Leger i Malmö, Bohusläns konsthall, Konstakademin och Liljevalchs i Stockholm, Skövde konsthall, Ystads Konstmuseum, Göteborgs Konstmuseum och Dunkers Kulturhus. Gittan Jönsson har även gjort offentliga utsmyckningar och skrivit ett antal böcker såsom Historieboken (1970), Prinsessor utan Panik (2009) med Kristina Abelli Elander och Dammsugerskans fyrtiotvå uppdrag (2011). Jönsson är representerad på Moderna Museet, Nationalmuseum, Göteborgs konstmuseum, Arbetets museum i Norrköping, Borås konstmuseum, Statens Konstråd m.fl. Idag bor och arbetar hon i Brantevik och Berlin.

Gittan Jönsson, Vandrerskan, 2014. Foto: Anna Intemann

”– Tycker du fortfarande att det är rätt att göra uppror?”
”– Idag tycker jag att det är viktigare att städa upp.”