flames

SKAPANDE SKOLA

Skapande skola är Kulturrådets satsning för att stärka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet. I regeringens budgetproposition för 2011 är barns och ungas rätt till kultur en av prioriteringarna för kulturpolitiken.

Från och med 2013 omfattar satsningen förskoleklasser och årskurserna 1–9. Vill din skola medverka i ett Skapande skola-projekt på Marabouparken konsthall? Vi kan hjälpa till med ansökningar, upplägg och genomförande av Skapande Skola-projekt.

Vill din skola delta i ett Skapande skola-projekt på Marabouparken? Anmäl dig till anna-stina.ulfstrom@marabouparken.se

BOKNINGSBARA SKAPANDE SKOLA PROJEKT:

Tusen bilder med konstnären Felice Hapetzeder

En workshop som lär ut cinematografiska grepp och producerar korta filmer med ungdomar enskilt eller i små grupper.

Workshopen utgår från propagandafilmens tekniker och jämför genom exempel med reklamfilm och aktivistisk film.

Rörlig bild skapar identitet och ger den som behärskar mediet en röst. I workshopen Tusen bilder arbetar ungdomar med filmens språk. Det kan bli allt från att spela in den perfekta arbetsintervjun till att förändra världen. Hur beskriver du dig själv så slagkraftigt som möjligt på kort tid? Eller har du ett starkt budskap du vill förmedla?

Under workshopen ges eleverna en presentation av tema och teknik. Vi jobbar med olika kameror som smärre videokameror och professionell kamera samt redigering.

Workshopen ger en god introduktion i arbetet med rörlig bild. Handledningen för självpresentationerna är ett viktigt verktyg för utveckling av personliga målsättningar. Aktiviteten anpassas efter ålder på deltagarna.

Felice Hapetzeder har under 2017 hållit workshopen på Marabouparken samt 2011 på Lava i Kulturhuset. Liknande workshops under skapande skola har hållits i Jordbro och Skärblacka 2012 och 2013.

TIDIGARE SKAPANDE SKOLA PROJEKT

SYNPUNKT / TIDSKAPSEL

Elever från årskurs 4-6 i Skvadronsskolan i Sundbyberg samarbetade med Marabouparken i ett skapande skola-projekt med utgångspunkt i utställningen Hembyg(g)d .

I vårt pedagogiska labb fick eleverna göra varsin tidskapsel som fylldes med ting, minnen, personliga brev, viktiga datum, usb-stickor, bilder om mycket mer.

Eleverna fick också skriva egna åsiktsskyltar, som analoga statusrader, med inspiration från den engelska konstnären Gillian Wearings verk Signs that Say What You Want Them to Say and Not Signs that Say What Someone Else Wants You to Say ”(1992–3). Skyltarna fick  de  hålla upp medan de blev avfotograferade. Fotografierna placerades på utsidan av tidskapslarna.

Tidskapslarna bevaras på skolan och öppnas i framtiden.

 

PROPAGANDA

I samarbete med konstnärerna Anna Högberg och Johan Tirén och mellanstadieelever från Sundbyskolan.

Upplägg:
Propaganda är vårt huvudkvarter för att diskutera och analysera värderingar som sprids i vårt offentliga rum via exempelvis mode, design och reklam. Vi kommer med utgångspunkt i oss själva som informationsbärare diskutera identiteter och avsändare, makt och medbestämmande och även se på oss själva som varandes både konsumenter och möjliga producenter. Det handlar lika mycket om att kunna tolka som att själv kunna formulera och förmedla budskap.

Vilka dolda och synliga budskap bär vi på dagligen?

Vi har mer och mer själva blivit levande reklampelare genom kläder och prylar som vi bär på. Mode som informationsbärare… T-shirts med uppenbara budskap, eller mer subtila budskap genom märken och loggor som kan definiera grupptillhörighet och identitet. Är det viktigt vad ni sätter på er?

I projektet relaterar vi till de begrepp som skolan efterfrågat att arbeta med: Identitet, styrka, design, och värdegrund.

Kort introduktion då vi letar avsändare (”loggor”) på det vi har på oss idag.

Som inspiration tittar vi även kort på olika former av grafisk produktion och vad olika logotyper kan vilja förmedla. Vi tittar även på annan information som existerar i stadsrummet som utomhusreklam, trafikskyltar, liksom på graffiti och gatukonst. Hur tänker ni kring reklam? Handlar allt om budskap eller kan man vara neutral och inte förmedla något? Vad tror ni exempelvis att en graffitimålare vill säga?

Materialval: Medtag egna kläder en gammal T-shirt eller byxor som du inte längre gillar – fråga föräldrar om tillåtelse först.

1. Schablon till tröjtryck – Tryck på gammal Tshirt. Gör om eller gör tillägg till ev. befintlig logga/ tryck alt. göra ny design. Här använder vi oss av schablonbokstäver och egna bilder.

2.  Har man inget plagg kan man arbeta grafiskt med logga eller andra textbudskap på pins. Att ta med sig ut i staden…

Kontakta oss
pedagog@marabouparken.se
Telefon 08-29 45 90