Ann Lislegaard har sedan tidigt 1990-tal byggt upp ett internationellt konstnärskap kring film-, ljud- och ljusinstallationer vars sinnesutvidgande egenskaper hör till hennes speciella kännetecken. I utställningen Haunted. Tapping of the Fox Sisters.visar vi ett urval av konstnärens science-fictioninspirerade verk som känns extra angelägna i en tid då vår politiska kultur präglas av rädsla och tillbakablickande. Utställningens titel associerar bl a till hur vi hemsöks av gamla föreställningar och till de amerikanska systrarna Fox, som med sin spiritistiska telegraf var en av grundarna till den moderna Spiritismen.
Få breda kulturyttringar har som science-fiction fått människor att begrunda komplexa frågeställningar som beroendeförhållandet mellan dåtid, nutid och framtid, vår sexualitet och vår rädsla för det som är främmande. Ann Lislegaard använder sig av science-fictiongenrens strategi att dra in betraktaren i en alternativ verklighet som är både familjär och samtidigt helt främmande. Hon intresserar sig för det författaren J.G. Ballard kallat det ’psykologiska rummet’ – ett rum mellan människans perception och kognition där våra förhållningssätt formas och omförhandlas. Inom science-fiction låter man ofta dessa mentala landskap skapa förutsättningar för en fiktiv värld som bildar kontrast till våra invanda föreställningar. I utställningens olika verk refererar konstnären till betydelsebärande teman och bilder i ikoniska science-fiction romaner och filmer som Crystal World av J.G. Ballard, Left Hand of Darkness av Ursula K. Le Guin, 2001: A Space Odyssey av Stanley Kubrick och Närkontakt av 3:e graden av Steven Spielberg.