• Studio Malick, utställningsfoto: Jean-Baptiste Béranger
    Studio Malick, utställningsfoto: Jean-Baptiste Béranger
17 augusti 2013–1 december 2013

Malick Sidibe – La vie en rose

Malick Sidibé, Les Trois Amis, 1970-tal

I utställningen La vie en rose presenteras ett femtiotal fotografier tagna i Malis huvudstad Bamako under 1960- och 1970-talen av den internationellt erkände maliske fotografen Malick Sidibé. Här finns de ikoniska svartvita fotografierna som gjort Sidibé världsberömd: festbilderna från 1960-talet, studioporträtten och ett urval fotografier från hans arkiv. Här finns också en rekonstruktion av Sidibés legendariska studio, som han startade 1962 och fortfarande driver med hjälp av sina söner.

Mali har nyligen skakats av en militärkupp och motsättningar mellan folkgrupper, men på 1960-talet, efter frigörelsen från den franska kolonialismen, bubblade Mali av kreativitet och optimism. Malick Sidibés bilder lyfter fram magin och upprymdheten som rådde i Bamako under dessa år då folk inget hellre ville än att umgås med varandra och vara en del av denna historiska tid. Verken vittnar om glädjen, sorglösheten och tillförsikten i den afrikanska ungdomsrevolten under en övergångstid i det självständiga Mali då landet snabbt moderniserades.

Malick Sidibé, Les Trois Fumeus, Bamako, 1962
Malick Sidibé, Studio Malick, Bamako, 1977

De unga människorna i Sidibés fotografier bryter mot den traditionella porträttbilden från den koloniala tiden och också mot den livsstil man kunde förvänta sig i en avkoloniserad stat. Många afrikanska befrielseledare kritiserade ungdomarna för att fjärma sig från nationalstatens läror för att istället efterlikna och införliva kolonisatörernas kultur. Det var kanske inte omedelbart uppenbart då men genom populärkulturen – och genom att ungdomarna bejakade sin individualitet och skapade en modern svart image bortom nations- och stamtillhörighet – knöts viktiga kontakter över nationsgränserna med den svarta diasporan och internationella ungdomsrörelser.

Utställningen La vie en rose, som ger ett smakprov ur Sidibés konstnärskap, speglar entusiasmen bland en generation som hade friheten att bryta mot sociala normer genom en blandning av traditionella och västerländska kläder och musikstilar.

Malick Sidibé föddes 1936 i byn Soloba utanför Bamako och inledde sin karriär som lärling hos den franske fotografen Guillat-Guinard där han 1957 gjorde sina första bildreportage från fester, barndop och bröllop. 1962 öppnade han Studio Malick i den populära stadsdelen Bagadadji, med inriktning på porträttfotografi. Samtidigt skildrade Sidibé utelivet i Bamako: de många nattklubbarna med exotiska namn som dök upp i staden, festerna där den senaste James Brown-skivan spelades, och picknickutflykterna på floden Nigers stränder. Sidibé blev inbjuden till alla stora evenemang: han var så känd att om han inte kunde delta så ändrade man tiden eller till och med dagen för evenemanget. I en intervju med John Henley i den brittiska dagstidningen Guardian 2010 berättade Sidibé om det pulserande nattlivet i Bamako:

”Vi gick in i en ny tid och folk ville dansa. Musiken gjorde oss fria. Plötsligt kunde unga män vara nära unga kvinnor och hålla om dem. Tidigare var det inte tillåtet. Och alla ville bli fotograferade när de dansade nära varandra. De ville ha det på bild!

De avbildade personerna i Sidibés studioporträtt bär ofta sina finaste kläder och tillbehör – smycken, handväskor, hattar, ibland sittande på vespor och motorcyklar. Attityden är cool, hipp, macho och förförisk. Hans festbilder återger en liknande stämning, även om dessa fotografier är mer formellt komponerade.

Malick Sidibé, Studio Malick, Bamako, 1977
Malick Sidibé, Studio Malick, Bamako, 1977

Många av Sidibés ikoniska bilder togs för nästan femtio år sedan men det är först på senare tid som han blivit uppmärksammad. Sedan 2000 har han tilldelats Hasselbladpriset (2003), International Center of Photographys pris för livsverk (2009), samt Guldlejonet för livsverk vid Venedigbiennalen (2007).

Curatorer för La vie en rose är Laura Serani och Laura Incardona och utställningen har producerats i samarbete med Collezione Maramotti, där den premiärvisades 2010.

PROGRAM:

Två dokumentärer om Malick Sidibé kommer att visas under hela utställningsperioden: Dolce Vita Africana (2008) av Cosima Spender och Malick Sidibé , le partage (2012) av Thomas Glaser och Franck Landron

lördag 17 augusti kl. 14
Laura Serani föreläser om samtidskonstscenen i Mali utifrån sitt arbete med den afrikanska fotografibiennalen Rencontres de Bamako, samt samtalar med Malick Sidibé om hans liv och konstnärskap.

onsdag 18 september kl. 18
Madeleine Bergh berättar om sina upplevelser av att resa i Mali och visar sin  och Margareta Jonols dokumentär Porträtt i Bamako om fotografen Seydou Keita. Malick Sidibés konstnärskap sätts in i relation till en längre porträttradition i Mali.

onsdag 9 oktober kl. 18 OBS! Ändrat datum! 
Konstnären Arijana Kajfes pratar med Fatoumata Diabaté om hennes arbeten och hur det är att vara verksam som kvinnlig fotograf i Mali. Arijana träffade Fatoumata i samband med sitt konstprojekt Dérive:Tombouctou i Mali 2010 då hon anlitade henne som fotograf. Deras vänskap har sedan dess fördjupats då Arijana återvänt ett flertal gånger till Mali för att vidareutveckla sitt arbete med en organisation kring konstnärliga samarbeten EXP (Experiments in Xross cultural Practices). Hon kommer även att visa bilder från både arbetet med projektet och med organisationen.

onsdag 23 oktober kl. 18
Eva-Lotta Holm Flach föreläser om den yngre samtidskonstscenen i Västafrika, med nedslag i några specifika konstnärsskap.