Tusen Tungor – julkonsert
Körkonsert i Marabouparken konsthall
Lördag 7 december kl 16.00
Körkonsert i Marabouparken konsthall
Lördag 7 december kl 16.00
Tusen Tungor bjuder in till julkonsert på Marabouparken konsthall! Vi dyker ner i julenatten och färdas från 1400-talets Tyskland till de Ångermanländska, snöbeklädda skogarna. Det blir psalm och koral, ölekrus och ringdans. Ett kärt minne, en liten ångest, en längtan efter hembygden – vad julen än är för dig: låt oss vara ditt juleljus i midvintermörkret.
Tusen Tungor är en diskantkör baserad i Stockholm, bestående av 26 korister mellan 20 och 37 år under ledning av Linnea Landström, tonsättare och dirigent. Körens signum består dels av klangbildningen som ligger nära talrösten, men också repertoaren som främst fokuserar på klassisk västerländsk musik, nutida konstmusik samt folkmusik.
Tusen tungor före oss, tusen tungor efter.
Med stöd av Region Stockholm och Kulturrådet. I samarbete med ABF Norra Stockholms län.
Konsert i Restaurang Savannah, Marabouparken
Onsdag 6 november kl 18.00
Välkommen till en intim konsert där fiol och munspel sprider ljus i den tysta, kalla novembernatten. Den 6 november i Restaurang Savannah i Marabouparken i Sundbyberg bjuder duon Eriksson & Van Wijck på en stämningsfull musikalisk upplevelse som kombinerar folkmusikaliska toner från Sverige och Indonesien med improvisation och egna kompositioner.
Magdalena Eriksson (SE) är en mångsidig musiker och kompositör som sammanflätar svensk folkmusiktradition med moderna influenser. Hennes musikaliska resa inkluderar fängslande framträdanden på Västanå teater och Stadsteatern i Stockholm, där hennes röst och fiolspel lämnar ett djupt intryck på publiken. Eriksson skapar en varm atmosfär med en ”rakryggad röst som går genom allt,” enligt Östersunds posten, vilket berikar lyssnarens hjärta och sinne.
Armand van Wijck (NL) är en globalt inspirerad musiker som väver in sina mångkulturella erfarenheter i fängslande melodier. Med en unik fusion av modern jazz, impressionism och influenser från världsmusik skapar han en avkopplande atmosfär som fångar både hjärta och sinne. Hans kritikerrosade album Nothing to Declare, släppt i april 2024, framhäver hans munspels mjuka, rika och varma klang som transporterar lyssnarna till Skandinavien.
Tillsammans erbjuder Eriksson & Van Wijck en magisk kväll där musiken lyser upp novembermörkret. Missa inte chansen att uppleva denna unika konsert!
Konsert lördag 28 september kl 16.00
Workshop söndag 22 september kl 13.00–16.00
Bland skogar och speglar – suggestiva klanger och berättande musik. Under konserten rör vi oss från slavisk folktro ned till Bergakungens sal och vidare in i den estniske kompositören Arvo Pärts speglar. Musiken är skriven av tonsättare från Frankrike, Kina, Sverige, Ryssland, Norge, Estland och Argentina. Den röda tråden är det storslagna berättandet i musiken. Ovanpå allt blir det ett uruppförande av den svenska tonsättaren Maria Lithell Flygs verk ”Cares”!
Ur Camille Saint-Saëns (1835-1921) kändaste verk ”Djurens Karneval” har många hört hans stora hit ”Svanen”. Men i samma verk finns en sats om en annan fågel som spelas på denna konsert. Det är göken som hörs gala i en dyster skog. Från en skog till en annan hamnar vi när vi sedan besöker den slaviska häxan Baba-Jagas stuga i Modest Musorgskijs (1839–1881) ”Tavlor på en utställning”. Den estniske tonsättaren Arvo Pärt skrev sin numera klassiker ”Spiegel im Spiegel” 1978 och stycket har sedan dess använts i otaliga filmer och dokumentärer. I konserten hör ni hans ljuva speglar i en alldeles särskild variant för slagverk och violin. Dessa verk och många fler hör ni i konserten!
Musiker:
Lovisa Ehrenkrona – violin
Mattias Rodrick – cello
Mika Takehara – slagverk
Ludvig Nilsson – slagverk
Konserten ges med stöd av Kulturrådet och Region Stockholm.
Workshop
Musik i Monsterklubben – Bland skogar och stenar
22 september kl 13.00–16.00
Från 6 år och uppåt
Konstnadsfritt
Konsert torsdag 5 september kl 18
Workshop lördag 31 augusti
Sax Quartet – Anders Hillborg
Day Break – Job Ivan Tezigatwa
Micro-moments 1 – Arshia Samsaminia (uruppförande)
Hidden dream – Aftab Darvishi
PAUS
Retur – Åke Parmerud
No title (från workshopen)
Rondures – Paulina Sundin/Monty Adkins
… and so the day ends – Karin Rehnqvist
Medverkande: Jörgen Pettersson, Mathias Karlsen Björnstad, Linn Persson och Theo Hillborg
Stockholms Saxofonkvartett är en av Europas främsta ensembler för ny musik.
Kvartetten som bildades 1969, har fått sig tillskrivet mer än 700 verk av svenska och utländska tonsättare. Ensemblens nuvarande besättning består av Linn Persson, Theo Hillborg, Jörgen Pettersson och Mathias Karlsen Björnstad.
Stockholms Saxofonkvartett drivs av en obändig lust att ständigt utforska och spränga gränserna för vad som sägs vara konstnärligt möjligt att åstadkomma. De framträder ofta på internationella festivaler, i opera- och konserthus.
Kvartetten har stor resvana – de har turnerat runt om i Europa (t. ex. Baltikum, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Ungern, Grekland, Polen, Bosnien, Serbien, Kosovo, Rumänien, Ryssland, Georgien, Ukraina), och de har framträtt i Iran, Bolivia, USA, Turkiet, Egypten, Israel, Sydafrika, Japan, Kina och Mongoliet.
Stockholms Saxofonkvartett sprider svensk musik i utlandet och tar med sig nya musikaliska erfarenheter och upplevelser hem till den svenska publiken. Stockholms Saxofonkvartett har stöd av Region Stockholm och Kulturrådet.
Skapa med Stockholms Saxofonkvartett
Kom på workshop med Stockholms Saxofonkvartett!
Här får du möjlighet att på ett avspänt och lekfullt sätt möta den nutida konstmusiken för första gången. På workshopen får du möjlighet att tillsammans med kvartetten och enkla hjälpmedel såsom mikrofoner, elektronik och inspelningsutrustning skapa en ljudvärld som sedan blandas ihop med saxofonerna.
Ålder 7–12 år
Avgiftsfritt!
Fredag 3 maj kl 18.00
Tonsättaren Hilding Rosenberg (1892–1985) är en portalgestalt i 1900-talets svenska musikliv. Med en djup förankring i traditionen sökte han efter nya musikaliska uttryck. Rosenbergs produktion är synnerligen rik och består av orkesterverk, kammarmusik, balettmusik, sånger, klavermusik, scenmusik, och till och med filmmusik, bland annat till Alf Sjöbergs ”Hets”. Han inspirerades musikaliskt av tonsättare som modernisten Arnold Schönberg men även av romantikens Johannes Brahms och äldre tiders musik. Han var bitvis kontroversiell och blev föremål för oerhört hätska recensioner efter det skandalartade uruppförandet av sin första stråkkvartett i Stockholm i mars 1923. Verket beskrevs som en ”kaotisk skräckvision” och ”som av en sinnesrubbad”. Detta avskräckte dock inte Rosenberg i genren och han skrev allt i allt 12 fullbordade stråkkvartetter. Hilding Rosenberg bodde i många år i en villa på Apollogränd i Bromma och är begravd på Bromma kyrkogård.
Med utgångspunkt i Rosenbergs fjärde stråkkvartett vill stråkkvartetten HYMM lyfta fram klangrikedomen i tonsättarens skapande och presentera den tillsammans med stråkkvartetter av Schönberg och Brahms.
Arnold Schönberg
sats 1 ur Stråkkvartett nr. 2, Op. 10 (1907)
ca 9 min.
Hilding Rosenberg
Stråkkvartett nr. 4 (1939)
ca 25 min.
Paus med möjlighet till förfriskningar i Restaurang Savannah
Johannes Brahms
Stråkkvartett nr. 2, Op. 51 (1873)
ca 30 min.
De erfarna kammarmusikerna Henrik Peterson, Ylva Magnusson, Mikael Crafoord och Mattias Rodrick bildade tillsammans stråkkvartetten HYMM våren 2020 när coronapandemin bröt ut. Med begränsade möjligheter att spela för publik under perioder av social distansering i samhället, föddes en längtan att tillsammans fördjupa sig i kammarmusiken, musik i det lilla formatet. HYMM uppmärksammade 2021 Stenhammars 150 årsjubileum vid flera konserter och med en konsertfilm på youtube. Under 2022 genomförde HYMM med stöd av Musikverket och Helge Ax:son Johnsons Stiftelse en konsertturné med Kreutzersonaten och Intima brev av Janáček tillsammans med skådespelaren Hannes Meidal. Under 2024 släpper HYMM en inspelning med musik av Haydn och Mozart tillsammans med hornisten Johan Ahlin. HYMM är en akronym, bildat av första bokstäverna i musikernas förnamn.
Henrik Peterson, violin 1
Ylva Magnusson, violin 2
Mikael Crafoord, viola
Mattias Rodrick, cello
23 mars kl 18
Fri entré!
”Det är väl en kreativitet jag har inom mig som jag inte kan stoppa riktigt. Den bara väller ut ur mig.” Så förklarade tonsättaren Sven-David Sandström sin produktivitet som tonsättare i det Sommar i P1 som sändes en månad efter hans död 2019. Också bredden i Sandströms produktion är häpnadsväckande. På verklistan står allt ifrån storslagna operor och oratorier till körlyrik och kammarmusik i det mindre formatet. ”Väldigt mjukt, men nästan svängigt”, lyder den övergripande angivelsen till hans blåskvintett Wind Pieces.
I en splittrad samtid tror Marie Samuelsson att nutida konstmusik kan skapa rum för eftertanke. I hennes tonspråk återfinns naturens, djurens och stadens konkreta ljud i sensualistisk symbios med människans musikinstrument. Katt: Nio Liv spelas återkommande på konserter och kan även höras på digitala plattformar i en inspelning av Royal Stockholm Philharmonic Wind Quintet från 2018. Då Nordiska Blåsarkvintetten tog ut katten på norrländsk turné 2020 blev Örnsköldsviks Allehandas skribent Katarina Östholm förtjust och skrev: ”Jag blev fångad! Satserna rymde en rik mylla av poetiska och stundtals brutala ljudkombinationer. I programmet kunde man läsa att Samuelsson ofta skriver ned ljud i form av onomatopoetiska ord, alltså ord som låter som det de beskriver – fågelsång, blixt och åska. Men satserna innehöll mer än enbart onomatopoetiska ljudkombinationer – man kom i stämning trots alla dissonanser, rytmiska finurligheter och tematiska småbitar. Och det var inte bara var jag som lade märke till den stämning kvintetten skapade med verket – det blev knäpptyst mellan satserna samt efter slutsatsen! Intet tvivel om att både musiken och musiker nådde fram till publiken. Att skapa ett hypermodernt musikverk som mäktar att nå in till publiken på detta sätt, är snudd på genialt.”
Maria Lithell Flygs musik är ofta lekfull och omfattar både sorg och humor. Titeln till hennes stycke Lament and Tear har en särskild tillkomsthistoria. Då Flyg skrev stycket till Kungliga Filharmonikernas Blåsarkvintett upptäckte hon att musiken bitvis lät sorgsen och suckande som en melankolisk klagosång. Ordet lament passar bra in också på piccolon som återkommande spelar en väldigt melankolisk och skör melodi över de andra instrumenten. Däremellan finns partier som är mer rytmiskt snabba och där det rycker och drar lite. Maria Lithell Flyg använde därför ordet tear med den dubbeltydiga betydelsen slita/dra sönder och tår (som i gråt).
Paula af Malmborg Ward har uppkallat sin saxofonkvartett Yakuzi efter en arg japansk ung dansare. Hon berättar:
”Jag gick min första termin på komposition påbyggnad; minimalismen fascinerade oss alla, liksom formler att sätta i gång hjärnan med. SATOR AREPO TENET OPERA ROTAS blev till ett funk-riff, passande att lustfyllt dissekera in i minsta klaffljud. Det var jätteroligt att komponera! Resultatet kom att påminna om en bökig karaktär i en musikal jag tänkt skriva flera år tidigare. Han hette Yakuzi, dansade kantigt och expressivt och var en riktig strulputte som var arg på alla hela tiden. Han fick aldrig bli till kött medan hans namne saxofonkvartetten visade sig spelbar. Yakuzi var mitt första verk för Stockholms Saxofonkvartett. De uruppförde det med glans på min födelsedag 1993. Att det ungefär samtidigt lanserades ett nytt sorts bubbelbad som blev väldigt populärt har inte med saken att göra. Men visst, det bubblar ju lite om låten också.”
Sven-David Sandström
Wind Pieces (1996), 15 min
blåskvintett
Marie Samuelsson
Katt: Nio Liv (1989), 7 min
blåskvintett
Maria Lithell Flyg
Lament and tear (2020), 12 min
blåskvintett
Paula af Malmborg Ward
Yakuzi (1993), 7 min
saxofonkvartett
Saxofonkvartetten:
Per Friman, saxofon
Sebastian Fjellheim, saxofon
Jesper Eriksson, saxofon
Filip Källner, saxofon
Blåskvintetten:
Malin Gustavsson, flöjt
Elin Larsen, oboe
Kristian Möller, klarinett
Bodil Kindlund, fagott
Jonas Lindström, horn
Onsdag 6 december 2023 kl 18.00
Christmas with Woodlands är en julkonsert framförd på harpa, fiol och sång där svenska och engelska julsånger möter svensk och keltisk folkmusik.
Välkända traditionella och nutida julsånger tolkas på Woodlands egna sätt där sången, harpans ljudande klang och fiolens snirkliga toner skapar ett vackert vinterlandskap. Driviga reels, jigs och egenskrivet material kommer även att bjudas på under kvällen.
Woodlands består av riksspelmannen Kristina Leesik, fiol och sång och Justyna Krzyżanowska, keltisk harpa och sång. Med rötter inom folkmusik och klassisk musik växer ett spännande ljudlandskap fram där keltisk musik berikas av influenser från jazz och pop. Harpans stora klang och rytmiska driv sammanflätas med fiolens toner i ett personligt berättande. Sången växlas mellan de båda och möts i vackra samspelta stämmor.
Kristina Leesik och Justyna Krzyżanowska möttes 2017 under sina studier på Kungl. Musikhögskolan (KMH) i Stockholm, och fortsatte sedan sitt samspel under studier i skotsk folkmusik vid the Royal Conservatoire of Scotland (RCS). Efter kandidatexamen inom svensk folkmusik vid KMH, studerade Kristina en tvåårig pedagogisk påbyggnad och flyttade sedan till Skottland där hon studerade en master i skotsk folkmusik (2023). 2022 erhöll hon Zornmärket och blev riksspelman inom den Sörmländska låttraditionen. Justyna avslutade sin masterexamen i skotsk folkmusik 2019 på RCS efter en kandidatexamen inom klassisk musik på KMH och är nu aktiv som frilansande harpist i Stockholm. Det senaste året har hon spelat med bland annat Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungl. Hovkapellet, Gävle Symfoniorkester och Stockholm Concert Orchestra.
Marabouparken, fredag 21 april 2023 kl 18:00
Ingvar Lidholm: Fantasia Sopra Laudi för solo cello
Marie Samuelsson: En ängel skjuter ifrån för cello och kör (text: Mimmi Palm)
Paus
I am like many – En föreställning om flockmentalitet, motstånd och förbjuden kärlek.
Musik av: Stuart Beatch , Dominick DiOreo, Saunder Choi och Ann-Sofi Söderqvist
Vokalensemblen VoNo:s föreställningar har humanistiska frågor och hållbarhet i fokus. Kärnan i En ängel skjuter ifrån är saknad: en personlig men allomfattande känsla som vi alla, på olika sätt och i olika hög grad, bär på eller har burit på. Poeten Mimmi Palm har skrivit två texter som sedan tonsatts för röster och solocello av Marie Samuelsson. Musiken har vuxit fram parallellt med djupa samtal med VoNo:s dirigent och konstnärlige ledare Lone Larsen, samt ett utforskande av vad begreppet saknad innebär för ensemblens medlemmar. Musiken rör sig likaså via ett improviserat, ordlöst sökande fram till genomkomponerade, textsatta delar. Mimmi Palm beskriver temat så här: ”En människa försvinner – flyter bort. Efter sig lämnar hen ett silverblänk, vita flingor i en ögonfrans, en spegling i näckrosbladen – till tröst för den som blivit kvar med saknaden.” Föreställningen I Am Like Many ären skildring av både de vackraste och grymmaste sidorna hos människan: ”En föreställning om flockmentalitet, motstånd och förbjuden kärlek. Ur en grå massa träder en regnbåge fram. Någon drömmer om att få tillhöra gruppen, en annan längtar bort. Några smälter in där andra sticker ut.” Föreställningen bestod av olika musikstycken, med Ann-Sofi Söderqvists Crossroads som kärna. Malin Hülphers text ställer mänskligheten mot väggen med frågor som ”Vem vill du vara?”, ”Har broderskap ett pris?” och ”Vad tar du med dig till vägskälet?”.
Marabouparken, lördag 25 mars 2023 kl 19:00
Fri entré!
Svensk musikvår
Catharina Palmér (1963): As the stars of heaven (2017)
Miklós Maros (1943): Turba, per coro e maestro (1969)
Cecilia Franke (1955): Övervakningskamera (2015)
Henrik Strindberg (1954): Rosenfingrad, fragment ur Odysséen (2019/2023) uruppförande
Gustaf Sjökvists Kammarkör presenterar ett kontrastrikt program med a cappella-verk som visar den svenska körlitteraturens mångfald. Miklós Maros Turba, per coro e maestro från 1969 kan betraktas som en grafiskt noterad klassiker. Catharina Palmérs As the stars of heaven, efter ett citat ur Första mosebok, och Cecilia Frankes tonsättning av Lars-Magnus Magnussons text Övervakningskamera bjuder på flödande ljudvågor och uttrycksfull textbehandling. Konserten avslutas med uruppförandet av Rosenfingrad, Henrik Strindbergs tonsättning av scener ur Homeros Odysséen i översättningar av Erland Lagerlöf och Ingvar Björkeson.
Gustaf Sjökvists kammarkör
Florian Benfer, dirigent
Lina Hägerström Kindblad, mezzosopran
Marabouparken, lördag 25 mars 2023 kl 18:00
Fri entré!
Svensk Musikvår
Albert Schnelzer (1972): Only a Straw-Stuffed Puppet, This Modern Hero! (2005)
1. An hallucinated clown
2. No courage and no heroism
3. Only a straw-stuffed puppet
Andrea Tarrodi (1981): Szél (2013)
Mikael Edlund (1950): Musik för dubbel blåskvintett (1984)
Albert Schnelzer: Only a Straw-Stuffed Puppet, This Modern Hero!
Tre olika kammarstycken med musiker ur Arméns musikkår med inspiration från vitt skilda håll. Albert Schnelzers inledande stycke är inspirerat av en essä om Petrusjka-figuren i konst och litteratur. Verkets tre satser är vardera ungefär fem minuter långa och döpta efter citat ur essän. De fyra musikerna spelar på olika typer av saxofoner i de olika satserna. Endast i den tredje satsen spelar de på den vanliga kvartettuppsättningen: sopran-, alt-, tenor- och barytonsaxofon.
Titeln på Andrea Tarrodis duett för saxofon och slagverk betyder ”vind” på ungerska. ”Stycket handlar om just vindar och dess olika karaktär” skriver Tarrodi i sin verkkommentar. ”Det kan vara en vindpust, en ljum bris, en isande vind, eller en vind som snabbt och lekfullt letar sig fram i trädkronorna…” Verket beställdes av Duo FriBerg i samband med ensemblens tioårsjubileum. Här framförs det av Per Friman – ena halvan av Duo FriBerg – och slagverkaren Patrik Samuelsson.
Konserten avslutas med Mikael Edlunds verk som ”innehåller ett antal ’teman’ som ganska fritt får röra sig mot varandra”, som tonsättaren skriver i sin verkkommentar. Influenserna här är vidsträckta: fragment ur ett av Bachs kända orgelverk varvas med storbandsharmonik och balkanska klanger.
Per Friman, saxofon
Sebastian Fjellheim, saxofon
Jesper Eriksson, saxofon
Filip Källner, saxofon
Malin Gustavsson, flöjt
Caroline Waldén, flöjt
Elin Larsen, oboe
Sara Möller, oboe
Fanny Rehnberg, klarinett
Martin Johansson, klarinett
Bodil Kindlundh, fagott
Johan Gillemyr, fagott
Katarina Stenberg, horn
Erik Rönér, horn
Patrik Samuelson, slagverk
Staffan Mårtensson, dirigent
Arméns musikkår
Lördag 10 december 2022 kl 15.30
Konsertintroduktion: Programvärden Nicoline Solberg berättar om musiken och traditionerna som hör julen till i de nordiska länderna.
Som ett värmande ljus i den mörka vintertiden kan den upplevas, den älskade julmusiken. Följ med på en musikalisk resa i det nordiska jullandskapet med sopranen Karolina Andersson och stråkmusikerna Ylva Magnusson, Mattias Rodrick och Sigrid Granit.
Karolina Andersson, sång
Ylva Magnusson, violin
Sigrid Granit, kontrabas
Mattias Rodrick, cello
Wolfgang is Dancing – Musik för klarinett och stråkar av Busoni, Schnelzer och Mozart
23 november 2022 kl 18.00
Konsertintroduktion: ”Mozart och Stadler”
Sara Cazzanelli berättar om Wolfgang Amadeus Mozarts samarbete med klarinettisten Anton Stadler, vilket ledde till två av Mozarts mest älskade verk; klarinettkvintett och klarinettkonserten.
Program:
Ferrucio Busoni (1866–1924): Svit för klarinett och stråkkvartett
Albert Schnelzer (f. 1972): ”Wolfgang is dancing”
Paus
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–91): Kvintett för klarinett och stråkkvartett
Sara Cazzanelli, klarinett
Khai Ern Ooi, violin
Åsa Johansson Wiborg, violin
Ylva Lundén-Welden, viola
Mattias Rodrick, cello
Magiskt mästarmöte med 2017 års vinnare av ”Ung och lovande”
26 oktober 2022 kl 18.00
Magnus och Irina träffades när de båda gjorde sina masterstudier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Tack vare den mycket ovanliga instrumentkombinationen har duon redan skaffat sig en helt egen och personlig repertoar med bl.a. beställningsverk av Andrea Tarrodi, Ylva Fred och Tomas Wikenius. De har flera samarbeten med nutida kompositörer och blandar gärna olika musikstilar. Duons program innehåller allt från impressionism till modern konstmusik med inslag av jazz, slavisk folkmusik och klezmer. 2017 belönades duon med förstapris i en av Sveriges största tävlingar för kammarmusik ”Ung&Lovande” med motiveringen “Med lysande artisteri och självklar scennärvaro, suveränt samspel och teknisk briljans, bjuder musikerna in lyssnaren till en unik klangvärld”. Sedan dess har duon regelbundet gett konserter runt om i landet och gjort turnéer i regi av bl.a. Länsmusiken Stockholm, Musik i Syd, Västmanlandsmusiken och Estrad Norr.
Irina Serotyuk
Genom sin tekniska briljans och strävan efter att bryta stereotypa normer har den ukrainska accordeonisten Irina Serotyuk på senare år fått ett stort genombrott inom den svenska dragspelskulturen. 2018 blev Irina den första accordeonisten någonsin att ta sig till final i Sveriges största tävling för klassisk musik – Solistpriset. Detta är dock långt ifrån hennes första framgång då hon har varit pristagare i över 20 internationella tävlingar runt om i Europa! Bland annat kan nämnas att hon som första ukrainska vann en av de mest prestigefyllda tävlingarna för accordeonister: “Internationaler Akkordeonwettbewerb Klingenthal” i Tyskland – en tävling som hon har vunnit inte mindre än två gånger, både år 1999 och 2005. Några år senare blev hon även tilldelad andrapris bland seniorerna i den internationellt erkända accordionisttävlingen “International Accordion Prize, Citta di Castelfidardo” i Italien.
Efter sina studier i Odessa och Warszawa fortsatte Irina sina studier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har idag etablerat sig som en framgångsrik frilansmusiker med Sverige som bas. Irina lägger dessutom en stor del av sin tid på att föra vidare hennes kunskaper och färdigheter till den yngre generationen för att bygga en starkare dragspelskultur i Sverige.
Magnus Holmander
Han är musikern som kan få ett notställ att sväva och en klarinett att bokstavligt talat gå upp i rök. Magnus har genom sin unika kombination musiker och magiker skaffat sig en alldeles egen nisch inom den klassiska musikbranschen. Hans experimentella nyfikenhet, både som musiker, artist och magiker har inspirerat många svenska tonsättare att skriva verk dedikerade till Magnus, däribland Andrea Tarrodi, Jacob Mülhrad, Benjamin Staern, Molly Kien, Klara Stirner och Ylva Fred. Magnus har även haft flertal samarbeten med kompositörer så som Rolf Martinsson och Anders Hillborg.
Magnus redan uppträtt på flertal av de största konserthusen i Europa bl.a. Het Concertgebouw Amsterdam, Musikverein Wien, Elbphilharmonie Hamburg, Royal Festival Hall London, Cité de la musique Paris, Kölner Philharmonie Köln, Palau de la Música Barcelona, Festspielhaus Baden-Baden, BOZAR Bryssel, Auditorium Milano och Müpa Budapest för att nämna några. 2019 utsågs han till Rising Star 2019-2020 utav European Concert Hall Organization (ECHO) och samma år blev han omnämnd i tidskriften Opus som en av de 20 mest inflytelserika musikerna i Sverige. Magnus tog sin kandidat- och masterexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och studerade för Hermann Stefánsson och Emil Jonason.
Lördag 14 maj 2022 kl 15.00
En fängslande dramakonsert om kärlek, svartsjuka och mord med skådespelaren Hannes Meidal och stråkkvartetten HYMM – Henrik Peterson, Ylva Magnusson, Mikael Crafoord, Mattias Rodrick.
Janáčeks båda stråkkvartetter är inspirerade av texter. Kreutzersonaten är en musikalisk tolkning av Tolstojs roman med samma namn, medan Intima brev bygger på kompositörens brevväxling med Kamila Stösslová.
I Meidals och HYMM:s föreställning vävs ord och ton samman till en spännande helhet.
Fredag 6 maj 2022 kl 19.00
2000–2001 komponerade Helle Solberg ny musik till F.W. Murnaus klassiska stumfilm Nosferatu från 1922. Solbergs version är komponerad för cello och ackordeon och framförs live av cellisten Mattias Rodrick och ackordeonisten Geir Draugsvoll. 2001 uruppfördes Solbergs Nosferatu vid det Danske Filminstitut i Köpenhamn och har sen dess hyllats av press och publik och spelats mer än 30 gånger på konserthus och i biografer i Europa.
”Nosferatu live” har spelats i städer som Köpenhamn, Oslo, Stockholm, London, Berlin, Amsterdam, Bergen, Malmö, Odense, Trondheim, Århus, Edinburgh, Glasgow, Newcastle och många fler. Missa inte denna specialvisning av en klassisk stumfilmsskräckis, som dessutom firar 100 år i år!
Onsdag 6 april 2022 kl 18.00
Saxofonisten Jonas Knutsson har både en nationell och internationell verksamhet inom flera genrer som folkmusiker, jazzmusiker, kompositör och pedagog. Som upptäcktsresande i musikens värld har Jonas Knutsson med stark drivkraft samarbetat med allt från skandinaviska folksångare och fiolspelmän till sydindiska musiker och internationellt kända jazzinterpreter. Han har belönats med utmärkelser som Jan Johansson-stipendiet 2019 och Grammis för Årets folkmusik 2020. Som saxofonist finns hans lyriska ton och förmåga att forma musiken väl representerat på allt från soloalbum till större ensembler. Jonas Knutsson valdes in som ny ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien 2021.
Kvällens band består av en samling fenomenala musiker som varit del av den svenska musikscenen under många år.
Andreas Rydman, gitarr och Lap Steel
Clas Lassbo, Kontrabas
Tuomas Ojala, Trummor
Torsdag 9 december 2021 kl 18.00
Nyckelharpisten, sångerskan och kompositören Emilia Amper är en av Sveriges mest namnkunniga folkmusiker, med både svensk och amerikansk Grammynominering, norska Spellemannsprisen, det nordiska kompositörspriset NPU-priset, Årets Artist på Folk- och världsmusikgalan, världsmästartitel i nyckelharpa och Zornmärket i silver (riksspelman) i bagaget. Tillsammans med en rad svenska och nordiska folkmusiker, som solist med kammar- och symfoniorkestrar i Sverige, Norge och Tyskland, och med jazz/impro/pop-musiker samt traditionsmusiker från hela världen har hon turnerat i hela Europa, USA, Kanada, Kina, Hong Kong, Brasilien, Namibia, Indien, Förenade Arabemiraten och Iran. Med djup kunskap om och kärlek till traditioner tar Emilia med sig åhörarna på en resa genom nyckelharpans möjligheter i musik som rör sig fritt över genregränserna. Hon har skrivit beställningsverk till både Västerås Sinfonietta, Camerata Nordica och för SVT’s Luciamorgon där hon medverkade med sin nyskrivna julsång Ljus i mörkrets tid 2015.
Tillsammans med ett stjärnlag ur svensk folkmusik: Lena Jonsson på fiol (årets Grammisvinnare i kategorien folkmusik), Klara Källström på cello (känd från bla Trio Törn och Duo Systrami) och Fredrik Gille på slagverk (känd från bla Bazar Blå och Tarabband) bjuder hon nu in till en stämningsfull julkonsert skapad speciellt för Musik i Marabouparken. Här utlovas kända och okända jullåtar, allt från vackra vinterkoraler och klassisk julrepertoar i ny tappning till riviga julpolskor och luciasånger som lyser upp i mörkret.
Torsdag 2 december 2021 kl 18.00
Ackordeonisten Lelo Nika och cellisten Mattias Rodrick möts i ett virtuost samspel i gränslandet mellan folkmusik, klassisk kammarmusik och improvisationsmusik. Under våren 2017 samarbetade Nika och Rodrick för första gången i Folkoperans uppmärksammade publik- och kritikersuccé Förklädd Gud. Där fann de varandra musikaliskt vilket ledde fram till dagens samarbete med en repertoar av egna, nya kompositioner för cello och ackordeon samt egna, unika tolkningar av kända stycken.
Lelo Nika är en av världens främsta ackordeonister. Hans familj är välkänd för sina romska musiktraditioner som gått i arv genom generationer. Han har turnerat med jazzstjärnor som Joe Zawinul från Weather Report och Randy Brecker, och framträder regelbundet som solist med orkestrar som Nordiska Kammarorkestern, Prags Filharmoniska Orkester, Västerås Sinfonietta, Norrlandsoperans Symfoniorkester och många fler. Lelo Nika är flerfaldig världsmästare i ackordeon och har flera egna ensembler, bland andra Lelo Nika Septett och Lelo Nika trio. Med dessa och andra ensembler turnerar han mycket framgångsrikt i USA, Indien, Kanada, Ryssland och hela Europa.
Mattias Rodrick är verksam som solist, kammarmusiker och orkestermusiker. Han beställer och uruppför regelbundet verk av svenska och utländska tonsättare, bland annat för sättningen cello och kör. Danmarks Radio P2 och Sveriges Radio P2 har spelat in och sänt konserter där han varit solist. Sedan 2015 är Mattias Rodrick Folkoperans solocellist och vikarierar ofta som solocellist i andra orkestrar. Han är konstnärlig ledare för Musik i Marabouparken och andra projekt som Schumanniad. Mattias Rodrick framträder som solist med Gustaf Sjökvists Kammarkör, Ensemble Syd, Århus Akademiska Kör, Sofia Vokalensemble, Sofia Johanssons Kammarkör, och andra körer och ensembler.
Torsdag 18 november 2021 kl 18.00
Violinisten Peter Spissky, cellisten Mime Brinkmann, cembalisten Mariangiola Martello och sopranen Helena Schuback framför musik inspirerad av människans starkaste drivkraft, nämligen kärleken. Affetti musicali – Mellan tårar och skratt är ett program med musik av bl a Strozzi, Schmelzer, Rameau, Händel och Bach och ger möjlighet till att uppleva gränslandet mellan våra starkaste mänskliga känslor.
Cellisten Mime Brinkmann har vunnit flera prestigefulla internationella solisttävlingar, däribland Musica Antiqua Brugge. Hon framträder flitigt på konserthus och festivaler i mer än 40 länder världen över, både som solist och i kammarensembler. Nästa säsong kommer Mime framträda som solist på Carnegie Hall i New York. Mime undervisar i barockcello vid Kungliga Musikhögskolan, Stockholm.
Mariangiola Martello är pianist, organist och cembalist från Turin, Italien. Hon anlitas regelbundet som musikalisk assistent i europeiska operaproduktioner och samarbetar med de främsta dirigenterna inom barockmusiken. Hon framträder sedan tio år som musikalisk assistent, continuospelare och solist vid den årliga ”Innsbruck Festwochen für Alte Musik” och har spelat in en CD med Bachs konsert för 2 cembali.
Helena Schuback är en ung lyrisk sopran med rötter i Brasilien. Hon blev utexaminerad i juni 2021 och har redan hunnit uppträda på Confidencen samt semifinalist i årets upplaga av International Singing Competitions of Baroque Opera ”Pietro Antonio Cesti”. Under 2022 kommer hon att befinna sig i Paris som Artist in residence vid Cité des arts för att fördjupa sig inom den franska barockmusiken.
Peter Spissky är konsertmästare i Concerto Copenhagen och konstnärlig ledare för Camerata Øresund. Som konsertmästare och dirigent gästar han regelbundet bl. a Barokkanerne i Oslo, Finska Barockorkestern, Jönköping Sinfonietta, Norrköping Symfoniorkester, Ostrobothnian Chamber Orchestra och Tallinn Chamber Orchestra. 2017 framlade han sin doktorsavhandling ”Ups and Downs – Violin Bowing as Gesture” vid Lund universitet. Peter Spissky undervisar barockviolin på Musikhögskolan i Malmö och Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Sedan 2019 är han konsertmästare på Confidencen Music & Opera Festival.
Talim
Onsdag 18 augusti 2021 kl 18.00–19.30
”Talim” – Musik i Marabouparken bjuder in till sommarkonsert i Marabouparkens konsthall med ny spännande ensemble bestående av svenska och indiska musiker. Nystartade Talim består av tre framstående musiker från olika musikaliska traditioner: klarinettisten Lisa Grotherus, tablaspelerskan Suranjana Ghosh och cellisten Mattias Rodrick. I gränslandet mellan jazz, klassisk musik, nordindisk musik och folkmusik frammanar de en helt egen klangvärld med sväng, vemod och rytmisk ekvilibrism.
Med: Suranjana Ghosh, Lisa Grotherus och Mattias Rodrick
Suranjana Ghosh är professionell tablamusiker med turnéverksamhet i Sverige, Indien, Storbritannien, Grekland och Ryssland. Hon är en framstående företrädare för den traditionell Nordindiska klassisk musiken men medverkar i olika musikkonstellationer med ledande jazz- blues-konst- och folkmusiker, som Svante Henrysson, Max Åman, Max Schultz, Anders Hagberg, Goran Kajfes, Erik Steen, Jonas Kullhammar, Lena Willemark, Ale Möller och många fler.
Suranjana Ghosh har gett ut 3 cd-skivor i eget namn, den senaste med namnet ”Longing”, och framträder regelbundet i sammanhang som Stockholm Jazzfestival, Urkult, Umeå Jazzfestival, Hijazz/Uppsala, Sangeet Conferens/Stockholm, Malmöfestivalen, och på scener som Stallet och Fasching i Stockholm och Nefertiti i Göteborg.
Lisa Grotherus är klarinettist, vokalist och kompositör. Som kompositör skriver Lisa för radio, film och teater samt för egna band. Lisa har en bakgrund inom jazz, folk- och improvisationsmusik och rör sig fritt mellan olika genrer både som artist, musiker, kompositör och kapellmästare. Hon arbetar ofta med olika konstformer såsom dans, konst, teater och poesi på scener som Dramaten och Stockholm stadsteater.
Lisas debutalbum i eget namn släpptes år 2018 och utsågs till årets bästa jazzskiva av musikmagasinet Lira samt till ett av årets tio bästa album, alla kategorier, av Göteborgsposten. År 2019 tilldelades hon årets jazzpris av SKAP.
Lisa har ett pågående residens på Transit, en kulturinkubator för frilansande konstnärer. Hon är också medlem i tankesmedjan Unga Tankar Om Musik.
Mattias Rodrick är verksam som solist, kammarmusiker och orkestermusiker. Som solist beställer och uruppför Mattias Rodrick regelbundet verk av svenska och utländska tonsättare, bland annat för sättningen cello och kör. Han framträder regelbundet på festivaler som Svensk Musikvår, Stockholm Chamber Music, ILIOS-festivalen (NO), Dark Music Days (ISL), Nordic Music Days och Malmöfestivalen. Han är också konstnärlig ledare för projekt som Schumanniad och Musik i Marabouparken och engageras återkommande som solocellist på Folkoperan.
2018 blev Mattias Rodrick invald som passiv medlem i Föreningen Svenska Tonsättare och belönades med priset ”Musikens Möjliggörare” samma år. Mattias Rodrick är också jurymedlem för Stims stipendieverksamhet.
Tales of Trees
8 maj 2021 kl 15.00
Ett spännande möte i gränslandet mellan folkmusik och västerländsk konstmusik, framfört av tre enastående musiker: Mika Takehara, slagverk, Anna Petrini, blockflöjter och Emilia Amper, nyckelharpa.
Stråkkvartetten HYMM
9 maj 2021 kl 15.00
Stockholmsbaserade stråkkvartetten uppmärksammar 150-årsjubilaren Wilhelm Stenhammar och framför också mästerverk av Dmitrij Sjostakovitj och Robert Schumann.
HYMM är: Henrik Peterson, violin 1, Ylva Magnusson, violin 2, Mikael Crafoord, viola, Mattias Rodrick, cello
Musik i Marabouparken är en konsertserie i Marabouparkens konsthall i Sundbyberg. Musik i Marabouparken är ett samarbete med Marabouparkens konsthall och genomförs med stöd från Region Stockholm, Statens Musikverk och Helge Ax:son Johnsons stiftelse.
”Helle och jag bor nära Marabouparkens konsthall och besöker den regelbundet. Utställningarna, skulpturerna och lokalerna gör våra besök till en upplevelse varje gång, och vi har inte kunnat låta bli att tänka på hur spännande det kunde vara att arrangera konserter där. Vi ser mycket fram emot detta nya samarbete, och att få komma igång med själva konserterna. Varmt välkomna!”
Mattias Rodrick
Med stöd från Region Stockholm, Statens Musikverk, Goethe Institut och Helge Ax:son Johnsons stiftelse. I samarbete med ABF Norra Stockholms län.