Olivia Plender Information, Education, Entertainment

Olivia Plender
Information, Education, Entertainment
12 oktober–2 december 2007

Med mottot från tv-bolaget BBC:s grundare John Reith; ”Inform, Educate, Entertain” öppnar Marabouparken dörrarna till höstens utställning av den brittiska konstnären Olivia Plender.

Information, Education, Entertainment är en tematisk soloutställning som tar sin utgångspunkt i tv-mediets och konstfältets berättande om konst och konstnären. Verket Monitor (2006) är en bildspelsessä ackompanjerad av en ljudinspelning. Ljudet är baserat på manuskriptet från avsnittet Private View ur BBC:s konstprogram Monitor från 1960-talet, medan bildspelets fotografier är tagna i nutid. Med en myndig ton, inte helt olik produktioner från Pogo Pedagog, berättar ljud och bild tillsammans om konstens förändrade förutsättningar och om hur Londons nedgångna områden förvandlats till exklusiva kvarter. Verket presenterades ursprungligen som ett performance på Tate Triennial men visas här som installation.

I installationen Ken Russell in Conversation with Olivia Plender (2005), visas videodokumentationen från en intervju mellan den kontroversielle filmregissören och konstnären. Mötet skedde inför publik och inramades av en scenografi som påminde om en tv-studio från 70-talet. I intervjun diskuteras Ken Russells experimentella dokumentärer och konstnärsskildringar för BBC på 1960-talet, romantikens idé om geniet, frågor om smak och stil samt kontroversen kring honom själv – både som medial person och filmskapare. Ken Russells mediapersona blir här en sinnebild för det dubbla i att både gestalta och själv leva genirollen, och hur romantikens genibegrepp lever vidare i en nyliberal logik.

Med den moraliserande berättartonen hos 1800-talets nykterhetsrörelse får vi i Olivia Plenders pågående tecknade serie The Masterpiece (2001) följa den unge konstnären Nicks öden. På Marabouparken presenteras seriens senaste nummer The Road to Ruin (for Öyvind Fahlström) (2006) både som serietidning och som installation där figurerna har blivit klippdockor. Avsnittet utspelar sig på 1980-talet och vi får följa Nick i hans sammandrabbningar med storföretaget Buck’s sponsringsidéer. Verket kan läsas som en kommentar till Olivia Plenders egen medverkan i utställningen Beck’s Futures, en tävling anordnad av öltillverkaren Beck’s.

Utifrån utställningen Information, Education, Entertainment har ett film- och samtalsprogram satts ihop tillsammans med Filmklubben. Programmets fokus är tv-mediets och konstfältets skildringar av konstnären, samt public service-mediet som ideologiskt verktyg. Program, tider och datum presenteras här senare.

 

Om Olivia Plender
I sina arbeten vrider och vänder Olivia Plender på historiska clichéer och stereotyper om ”det konstnärliga utanförskapet”, ”det skapande geniet” och ”det bohemiska levernet” – både som historiska kvarlevor och som uppdaterade versioner av dem. I ett kollage av historiska och samtida referenser från högt och lågt, kiosklitteratur och historieböcker, dokumentärt och fiktivt berättande, gör hon djupdykningar i historiska företeelser – ofta från tiden runt det industriella samhällets framväxt.

Olivia Plenders intresse för språket, det didaktiska och berättandet av historia, är starkt närvarande i sättet hon presenterar sina verk på. Influerad av satiriska serietidningar, det pedagogiska manéret hos historieguider och museers ”levandegörande” miljöer, förmedlar hon sina arbeten som installationer, publikationer, grafiska affischer och föreläsningar.

Just nu är Olivia Plender även aktuell med serieromanen A Stellar Key to the Summerland som publiceras av Bookworks. Under hösten 2007 visas hennes arbeten bl.a. i Art Now Live på Tate Britain, i How to Endure på Athens Biennial, Mystic Truth på Auckland Art Gallery och Le Truc på Project Arts Centre Dublin. Hon är även en av höstens internationella Iaspis-stipendiater och redaktör för konsttidskriften Untitled Magazine.