Politisk konst och konstig politik.

Hur kunde det gå så fel när vi tänkte så rätt?
Politisk konst och konstig politik.

Föreläsning och samtal, 27 april kl. 18.30 på Marabouparken konsthall

Anders Burman, docent i Idéhistoria, Södertörns högskola
Bo Lindquist, dokumentärfilmare, SVT
Gittan Jönsson, konstnär

I utställningen Parallella linjer på Marabouparken konsthall visar flera av verken Gittan Jönssons engagemang med politiska rörelser. Som ung konstnär lockades Gittan Jönsson med i Rebellrörelsen, eller de dubbla Maoisterna som den också kallades, en vänsterextrem rörelse som tog sig sektliknande uttryck och skapade trauman för flera av de medverkande. Något år senare blandade sig politiken in i konsten genom Historieboken som Gittan Jönsson tillsammans med Annika Elmqvist, AnnMari Langemar, Pål Rydberg tecknade och skrev. Historieboken kartlägger Europas våldsamma exploatering av Afrika kom under 1970-talet att översättas till flera olika språk. Den visar hur ihärdig den europeiska strävan efter materiellt välstånd är och har varit.

I ett samtal diskuterar Gittan Jönsson med idéhistorikern Anders Burman som 1960- och 1970-talets politik och tankegods och med Bo Lindquist som gjort dokumentären Rebellrörelsen där flera av de medverkande för första gången talade om sina erfarenheter.

 

Föreläsningen ingår i entrébiljetten 50kr.

Om deltagarna:

Anders Burman är docent i idéhistoria vid Södertörns högskola. I sin forskning har han framför allt rört sig i gränsområdena mellan politisk teori, estetik och pedagogik. Bland de mer än tjugo böcker han har skrivit och redigerat märks särskilt Pedagogikens idéhistoria: Uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 år (Studentlitteratur, 2014) och Flykten från Hegel: Den tyska idealismen, marxismen och postmodernismen (Tankekraft, utkommer före sommaren).

Gittan Jönsson utbildade sig vid Konstfack i Stockholm 1967–1972 och debuterade 1978 på Galleri Händer i Stockholm och Malmö. Hennes verk har visats på flertalet utställningar i Sverige b.la. Galleri Leger i Malmö, Bohusläns konsthall, Konstakademin och Liljevalchs i Stockholm, Skövde konsthall, Ystads Konstmuseum, Göteborgs Konstmuseum och Dunkers Kulturhus. Gittan Jönsson har även gjort offentliga utsmyckningar och skrivit ett antal böcker såsom Historieboken (1970), Prinsessor utan Panik (2009) med Kristina Abelli Elander och Dammsugerskans fyrtiotvå uppdrag (2011). Jönsson är representerad på Moderna Museet, Nationalmuseum, Göteborgs konstmuseum, Arbetets museum i Norrköping, Borås konstmuseum, Statens Konstråd m.fl. Idag bor och arbetar hon i Brantevik och Berlin.

Bo Erik Lindquist är författare, regissör och producent av dokumentär radio och film. Sedan år 2012 arbetar han vid Sveriges Televisions dokumentärredaktion. Han har tidigare varit gästprofessor vid Karlstads universitet och arbetat som chef för Sveriges Radios dokumentärredaktion. Bo Lindquist har regisserat dokumentärer sedan 1988 varav många har blivit internationellt uppmärksammade och prisbelönta. Däribland finns Livets mekano (Prix Europa 1995, Ikarospriset samt Sveriges Föreningen Grävande Journalisters Guldspade 1993), radiodokumentären Rebellerna (Ikarospriset 1997) och den senaste dokumentärtrilogin Experimenten om den schweiziske kirurgen Paolo Macchiarinis forskning och experiment på konstgjorda organ, som väckt stor uppmärksamhet.