TIDIGARE
Att agera en åsikt
Hösten 2011 Skapande skola-projekt på Marabouparken:
I samarbete med Freinetskolan Vandraren i Rissne medverkade ett antal elever från mellanstadiet och högstadiet i konstprojektet tillsammans med konstnärsduon Sisters of Jam (SOJ) som även var aktuella med utställningen Kate Millett Farm 24/9-27/11 2011.
”1987 kom filmen Dirty Dancing som slog volt på alla kvinnors hjärtan. Den skapade hysteri och slog alla tidigare rekord på biografer och som VHS utgöva. Nyligen listades Dirty Dancing som nummer ett över kvinnors mest sedda film. Nobody puts Baby in a corner har blivit ett av världens mest kända filmcitat.
Genom att förflytta repliken från dess ursprungliga sammanhang, vill vi utnyttja den breda klangbotten som meningen besitter. Nobody puts Baby in a corner uppmanar till att våga TA plats! Att inte låta det ökade våldet begränsa hennes rörelsefrihet i det offentliga rummet – att agera en åsikt”.
Projektupplägg:
SOJ berättar kort om sin offentliga utsmyckning i neon med citatet Nobody puts Baby in a corner och tittar på slutscenen från Dirty dancing som ett intro till hur en konstidé kan uppstå.
SOJ berättade kort om sin utställning Kate Millett Farm.
Vad vill vi förändra?
Tillsammans formulerar vi vad som eleverna ev. är arga på, och har en vilja att förändra. Vi ska försöka se utanför den personliga sfären.
Med hjälp av lamineringsmaskin, magneter, papper och pennor gjorde vi egna pins och magneter med elevernas egna slagord.
Rullgardins battle
Rullgardiner pepprades med bilder och texter. Rullgardinerna kommer att hänga kvar i det pedagogiska labbet – som uppförstorade post-it-lappar där elevernas tankegångar och åsikter förevigas och därigenom möter andras.
Tårtmanifestation
Vi avslutade med en tårtmanifestation ”en godare typ av demonstrationståg”. Skolan och andra inblandade bjöds in till ett kollektivt tårtkalas. Tårtorna bestod av förebilder/citat/egna åsikter.
Moodboard Parkliv
I en workshop fick elever undersöka tillkommelsen av en samtida konstutställning och hur man förmedlar den genom att arbeta med Moodboard-metoden, som är en collagemetod där man med olika material beskriver en stämning eller känsla. Eleverna undersökte utställningen Parkliv (28/8–7/11 2010) och medverkade till att b.l.a göra audioguider till utställningen.
Moodboard Audioguide för utställningen Parkliv producerad i samarbete med klass 7C Kulturama Grundskola. Konstnärer i filmen: Martin Boyce, Matts Leiderstam, Elisabeth Westerlund, Kohei Yoshiyuki, Dave Allen och Margaret Morton.
Medverkande i projektet: Mona Chashmgarahgoz, Frida Dolk, Janine Karlsson, Ioanna Karra, Robert Klint Frydendahl Larssen, Hanna Langhard-Bojling, Linn Lind, Erik Lindholm Porne, Emma Siltanen, Ludvig Stolk, Demi Vincefi och William Zettergren. Lärare: Staffan Nordin. Konstpedagog: Anders Lindgren.
Fieldrecordings av osynliga världar
Under hösten 2010 genomfördes ett unikt gymnasieprojekt med utgångspunkt i utställningen Parkliv (28/8–7/11 2010). Tillsammans med konstnären Christine Ödlund fick elever från IT-gymnasiet Sundbyberg prova på att göra fältstudier och avlyssningar med ett geoelektriskt mätinstrument av skulpturparkens osynliga värld.
Tuvanparken och nya Strandtorget
Elever från Sundbyberg arbetar fram idéer för gestaltning av Tuvanparken och nya Strandtorget
Under våren 2011 har elever från Ängskolan i Sundbyberg och Kulturama grundskola Sundbyberg åk 4-6 arbetat inom ett Skapande Skola-projekt tillsammans med konstnären Martin Karlsson och pedagogen Anders Lindgren. I projektet har eleverna fått arbeta kring idéen om en konstnärlig utsmyckning av det ännu inte anlagda Strandtorget invid Bällstaån.