Johanna Billing More Films About Songs, Cities and Circles

Johanna Billing
More Films About Songs, Cities and Circles
9 februari–26 mars 2006   

Marabouparken ställer ut fyra filmer av Johanna Billing som spelats in i olika europeiska städer. Sedan examen har Johanna Billing hunnit med åtta filmer och videoverk varav hälften tillkommit på initiativ av utländska institutioner. I utställningen More Films About Songs, Cities and Circles på Marabouparken annex visar vi fyra filmer som spelats in i Oslo, London, Amsterdam och Zagreb och som alla ges sin speciella kontext av den plats de spelats in på. Utöver dessa fyra filmer visas även den omfattande dokumentationen från You Don’t Love Me Yet projektet där Johanna Billing under hösten 2002 bjöd in 20 artister att framföra en cover på Roky Ericksons låt You Don’t Love Me Yet från 1984 i källaren på Index i Stockholm. I framförandet av en cover, där den egna tolkningen och hyllningen flätas samman, prövar artisterna själva att finna en balans mellan gemenskap och individualitet. Arrangemanget från Index har sedan kommit att upprepas i 15 olika städer. Projektet har utvecklades så att de lokala arrangörerna själva får engagera sig i hur eventet skulle utformas, vilket gjorde hela projektet också i sig till en slags cover. Låten finns nu i ett hundrafemtiotal versioner tillgänglig för publiken på 15 dvd:er i utställningen.

En känsla av melankoli och förlust genomsyrar Johanna Billings filmer och hennes skildringar av samhällen i förvandling och de känslor som människor under pågående omvälvningar tränger undan och förlorar kontakt med. Filmerna porträtterar människor i iscensatta, koncentrerade situationer. De får sin speciella nerv av alla de spänningar som vi människor håller inombords och perspektivet som skiftar mellan de porträtterade individerna och det samhälle mot vars bakgrund de agerar. Alla deltagare i Johanna Billings filmer spelar sig själva men deltar samtidigt i en mångbottnad gestaltning av en plats och en situation som glider mellan det fiktiva och det dokumentära. På ett unikt vis skiftar Johanna Billing i sina filmer mellan skildringar av talande tystnader och ett berättande buret av popsånger. Det är många saker vi inte kan tala om utan att det blir platt och klichéartat. Människorna i Johanna Billings filmer är följaktligen tysta, såvida de inte sjunger.

Where She Is At spelades in på Ingierstrandsbadet utanför Olso 2001. I filmen sammanför Johanna Billing en kvinnas stillsamma kamp med sig själv uppe på ett hopptorn med en nedläggningshotad rekreationsanläggnings öde. Ska hon våga hoppa? Ska badet läggas ner? Ska dagens Norge ta steget och lämna de gamla idéerna om frisk luft och rekreation för alla bakom sig? Filmen loopar runt och vi får följa kvinnans plågsamma tvekan om och om igen.

I Look Out, som spelades in i stadsdelen Shoreditch i östra London 2003, skildras kontrasten mellan en nedgången och fattig stadsdel och den bostadsomvandling som då pågick i gamla Gainsborough Film Studios. Kameran följer en grupp lokala ungdomar på visning i några av de färdigställda lyxlägenheterna. En märklig stämning uppstår då ungdomarna granskar och testar den sobra inredningen och blickar ut över sitt slitna och av kriminalitet drabbade område i denna korsning mellan studiebesök och lägenhetsvisning.

I Magic and Loss, som är inspelad i Amsterdam 2005, packar en grupp människor under tystnad samman vad som verkar vara ett trevligt inrett singelhushåll. En långsam och metodisk koreografi uppstår i deras gemensamma bestyr med att fylla lådor och hissa ner möbler på gatan med den i Amsterdam överallt förekommande huskroken. I dessa främlingars mekaniska hantering av någons personliga tillhörigheter uppstår en mängd frågor och associationer kring den frånvarande lägenhetsinnehavarens öde.

I Magical World, inspelad i Zagreb 2005, ser vi en barnorkester öva in Rotary Connections Magical World från 1968. Kameran rör sig mellan musiksalen och de slitna omgivningarna kring kulturcentrat utanför Zagreb i ett Kroatien vars brådska att sälla sig till de ”normala” EU länderna hotar den egna kulturen. På tillkämpad och nyligen inlärd engelska sjunger en ung kroatisk pojke sig igenom de enigmatiska och trotsiga textraderna ”Why do you want to wake me from such a beautiful dream. Can’t you see that I am sleeping… We live in a Magical World…”.

Om Johanna Billing
Sedan Johanna Billing gick ut Konstfack 1999 har hon varit en av Sveriges mest omtalade och framgångsrika konstnärer både nationellt och internationellt. Förutom det egna skivbolaget Make It Happen, som hon sedan 1998 drivit tillsammans med brodern Anders Billing, har hon varit initiativtagare till både musikklubbar och musikturnéer samt ställt ut i en mängd prestigefyllda sammanhang bla. på Le Mois de la Photo Montréal 2001, Motstånd Moderna Museet 2001, Italienska paviljongen, Venedigbiennalen 2003, Moskvabiennalen och Istanbulbiennalen 2005.