Wanja Djanaieff och hennes tjugotvå älsklingsfärger
Curaterad av Cecilia Wallman och Wanja Djanaieff
Nu öppnar äntligen årets stora utställning på Marabouparken konsthall, en retrospektiv med Wanja Djanaieff, en av Sveriges mest inflytelserika textilformgivare.
{{ vc_btn: title=Vi+vill+att+du+som+bes%C3%B6ker+oss+ska+k%C3%A4nna+dig+bekv%C3%A4m+och+s%C3%A4ker+p%C3%A5+konsthallen.+D%C3%A4rf%C3%B6r+har+vi+begr%C3%A4nsat+antal+samtidiga+bes%C3%B6kare+till+max+8.+Biljettbokning+hittar+du+h%C3%A4r.+Du+bokar+din+biljett+till+ett+specifikt+klockslag+och+kan+stanna+i+en+timme.+Du+kan+i+till%C3%A4gg+se+Filmen+om+Wanja+i+v%C3%A5rt+projektrum%2C+innan+eller+efter+ditt+bes%C3%B6k+i+utst%C3%A4llningen%2C+eller+stanna+till+i+restaurangen+f%C3%B6r+lunch+eller+kaffe.&style=classic&shape=square&color=black&size=lg&align=left&i_icon_fontawesome=fas+fa-ticket-alt&button_block=true&add_icon=true&link=url%3Ahttps%253A%252F%252Fbilletto.se%252Fe%252Fwanja-djanaieff-och-hennes-tjugotva-alsklingsfarger-biljetter-493344%7Ctitle%3ABoka%2520biljett%7Ctarget%3A%2520_blank%7C&el_class=mini }}
Wanja Djanaieff har varit designchef vid bland annat NK Designgrupp, Strömma Sweden och Almedahls. Hennes arbete blev känt för en bred publik när hon designade kläder åt den svenska OS-truppen i München 1972. Hon har även varit verksam som scenograf, kostymdesigner och professor.
I utställningen visas skisser, kläder och de ikoniska mönster som har kommit att bli stilbildande för en hel era. I projektrummet visas samtidigt den nyproducerade Filmen om Wanja av sonen och dokumentärfilmaren Niklas Djanaieff.
Utöver sin designgärning har Wanja Djanaieff engagerat sig för en hållbar utveckling inom textilindustrin, särskilt för linet som material och utveckling av produkter av lin. Det är ett engagemang som har bidragit till förnyelsen av Hemslöjden, inspirerat till kollektivt skapande och lett till en ökad kunskap om kulturarvets betydelse för samtida formgivning.
I samband med utställningen har en linodling anlagts i parken i samarbete med Linodlarföreningen Fransåker.
Med utgångspunkt i ett specifikt konstnärskap ger utställningen inblick i vad som hände på den svenska modescenen under 1960- och det tidiga 1970-talet, och är samtidigt en personlig berättelse om ett ovanligt mångsidigt konstnärsliv.
Utställningsfoto: Jean-Baptiste Béranger