• Tuần Andrew Nguyễn, The Unburied Sounds of a Troubled Horizon (2022). Image courtesy the artist and James Cohan, New York
    Tuần Andrew Nguyễn, The Unburied Sounds of a Troubled Horizon (2022). Image courtesy the artist and James Cohan, New York
18 februari 2023–16 april 2023

Tuần Andrew Nguyễn – It Was What Is Will Be

Marabouparken konsthall har det stora nöjet att presentera den vietnamesiska filmskaparen och konstnären Tuần Andrew Nguyễns första separatutställning i Sverige:  It Was What Is Will Be. 

Nguyễns filmer utforskar det mänskliga minnet och dess potential som politisk motståndskraft. Genom noggrann research väver Nguyễn samman människors berättelser, dokumentärt material, mytologi och fantasifulla framtidsvisioner till narrativ som är lika visuellt som känslomässigt anslående. De teman som Nguyễn ofta återkommer till i sina verk är människor på flykt, tvångsförflyttningar och upplevelsen av att återvända hem till en främmande plats. Ljudet och musiken spelar en viktig roll i hans filmer.

I utställningen presenteras tre filmer: The Unburied Sounds of a Troubled Horizon (2022) med för utställningen nyproducerade skulpturer, The Boat People (2020) och The Island (2017). Tillsammans skapar de tre filmerna en tidslig kontinuitet som hänvisas till i utställningens titel: det som var, det som är och det som skall bli. Samtliga tre filmer utspelar sig på platser med stark koppling till Vietnamkriget. 

Tuần Andrew Nguyễn, The Boat People (2020) Image courtesy the artist and James Cohan, New York

I Nguyễns senaste verk The Unburied Sounds of a Troubled Horizon utforskar konstnären de rent fysiska efterverkningarna av Vietnamkriget. Landskapet i provinsen Quảng Trị där filmen utspelar sig är fyllt av bombrester, ammunition och sprängmedel som inte exploderat. Handlingen följer en ung kvinna vid namn Nguyêt som ensam tar hand om sin traumatiserade mor och deras familjeägda skrotförsäljning. Som verklighetsflykt skapar Nguyêt skulpturer av gamla bombskal, skulpturer som också tar plats i utställningsrummet. Dessa en gång dödsbringande objekt transformeras i filmen till objekt vars resonerande ljud har en helande kraft.

The Boat People visar en framtid där det är osäkert huruvida mänskligheten överlevt. En grupp barn reser på haven och samlar historier från objekt de hittar. Gruppen stiger i land på en plats tidigare känd som Bataan. En provins i Filippinerna, väster om landets huvudstad Manilla, där bland annat ett stort flyktingläger byggdes för att ta hand om vietnamesiska båtflyktingar. Termen ”boat people”, båtflyktingar på svenska, användes för de cirka 800,000 människor som med båt flydde från Vietnam efter kriget.

Tuần Andrew Nguyễn, The Island (2017) Image courtesy the artist and James Cohan, New York

I The Island vävs händelser på den lilla ön Pulau Bidong utanför Malaysias kust – en gång världens största flyktingläger – samman med en dystopisk framtidsvision. Nguyễns filmer utspelar sig ofta i hemlandet Vietnam och närliggande områden i Sydostasien. Även om deras historiska narrativ ofta är rotade i Vietnamkriget och dess efterdyningar är de teman som diskuteras skrämmande relevanta idag. Flykten från Vietnam och dess grannländer under och efter Vietnamkriget var en av de första händelserna som i massmedia uppmärksammades som en flyktingkris. Ett ord som blivit vardag idag när miljontals människor är på flykt undan terror, krig och klimatförändringar.

Tun Andrew Nguyn (1976) föddes och är verksam i Saigon (nuvarande Ho Chi Minh-staden) men växte upp i Kalifornien efter att familjen flytt undan Vietnamkriget i slutet på 1970-talet. Nguyễn arbetar främst med videoinstallationer inte sällan ackompanjerade av skulpturala objekt. Hans konst kretsar kring minnets kraft och dess potential som politiskt motstånd. Hans praktik baseras på research och engagemang i gemenskaper som utsatts för trauman till följd av kolonialism, krig och tvångsförflyttningar. Han är utbildad vid The California Institute of the Arts och är medgrundare av konstnärskollektivet The Propeller Group. Nguyễns filmer har tidigare visats på Aichi triennalen 2022, Berlin Biennalen 2022, Manifesta 14 2022 och hans verk ingår i permanenta samlingar på museer som MOMA och Solomon R. Guggenheim Museum i New York.

Ett tillhörande program till utställningen följer.
Utställningen har vernissage den 18e februari, varmt välkomna!

Pressvisning fredag den 17 februari. Kl. 11.00. Konstnären kommer att närvara.
Presskontakt Helena Holmberg helena.holmberg@marabouparken.se