Nguyễns filmer utforskar det mänskliga minnet och dess potential som politisk motståndskraft. Genom noggrann research väver Nguyễn samman människors berättelser, dokumentärt material, mytologi och fantasifulla framtidsvisioner till narrativ som är lika visuellt som känslomässigt anslående. De teman som Nguyễn ofta återkommer till i sina verk är människor på flykt, tvångsförflyttningar och upplevelsen av att återvända hem till en främmande plats. Ljudet och musiken spelar också en stor roll i hans filmer. Många av Nguyễns filmer utspelar sig i hemlandet Vietnam och närliggande områden i Sydostasien, men även om deras historiska narrativ ofta är rotade i Vietnamkriget och dess efterdyningar är de teman som diskuteras skrämmande relevanta idag. Flykten från Vietnam och dess grannländer under och efter Vietnamkriget var en av de första händelserna som i massmedia uppmärksammades som en flyktingkris. Ett ord som blivit vardag för oss idag när miljontals människor är på flykt undan totalitära diktaturer, krig och klimatförändringar.
I utställningen presenteras tre filmer: The Unburied Sounds of a Troubled Horizon (2022) med tillhörande skulpturer, The Boat People (2020) och The Island (2017). Tillsammans skapar de tre filmerna en tidslig kontinuitet som hänvisas till i utställningens titel: det som var, det som är och det som skall bli. Samtliga tre filmer utspelar sig på platser med stark koppling till Vietnamkriget.
Tuấn Andrew Nguyễn (1976) föddes och är verksam i Saigon (nuvarande Ho Chi Minh-staden) men växte upp i Kalifornien efter att familjen flytt undan Vietnamkriget i slutet på 1970-talet. Nguyễn arbetar främst med videoinstallationer inte sällan ackompanjerade av skulpturala objekt. Hans konst kretsar kring minnets kraft och dess potential som politiskt motstånd. Hans praktik baseras på research och engagemang i gemenskaper som utsatts för trauman till följd av kolonialism, krig och tvångsförflyttningar.